Lehet-e hivatali ügyeket chaten intézni?

Talán vannak, akik számára furcsán hangzik a címben feltett kérdés, hiszen annak ellenére, hogy digitális társadalomban élünk, hazánkban sokaknak még internet előfizetése sincs, nem hogy tudnák, mi az a chat. Talán kevesen tudják azt is, hogy 2004-ben, amikor hazánk az Európai Unióhoz csatlakozott, akkor azt is vállaltuk, hogy a közigazgatási ügyekkel kapcsolatos elektronikus tájékoztatási csatornáinkat fejleszteni fogjuk. Ennek jegyében került kiépítésre először 2005-ben egy telefonos ügyfélszolgálat, majd második lépésként 2013-ban a Kormányzati Ügyfélvonal megújításra került: onnantól kezdve az ügyintézők számos új csatornán (faxon, e-mailben, chaten és fórumokon) is készek megválaszolni a beérkező kérdéseket.

Mit nyújt a lakosság számára a Kormányzati Ügyfélvonal (1818)?
 

A Kormányzati Ügyfélvonal rendkívül komolyan veszi a feladatát. Az ügyintézők bármikor elérhetőek, nem is akárhogyan: a hívók 85%-a 30 másodpercen belül operátorhoz kerül, az e-maileket 4 órán belül megválaszolják, a chat pedig gyakorlatilag azonnali kapcsolatteremtést tesz lehetővé

A különféle csatornákon a legtöbb kérdés az Ügyfélkapu használatára vonatkozik, rögtön utána a rangsorban a különféle „népszerű” ügyek intézésével kapcsolatos kérdések következnek (vezetői engedély, személyigazolvány igénylése, pótlása stb.), de nem csak Kormányablakos kérdésekben fordulhatunk információért ehhez a csatornához, sokan érdeklődnek pl. általános közigazgatási ügyekben is.

Hogy érhetjük el a chat-csatornákat?
 

Az Integrált Kormányzati Ügyfélszolgálat weboldalán, amely a kormanyablak.hu címen érhető el, megtalálhatjuk a hazánkban jelenleg működő összes Kormányablak elérhetőségét, a Kormányablakok telefonos ügyfélszolgálati feladatait ellátó Kormányzati Ügyfélvonal telefonszámát (1818), e-mail címét, és a térképen bejelölt címen kívül láthatunk egy „Chat indítása” feliratú linket is. Ha erre rákattintunk, néhány alapvető adat megadása után már indulhat is az online csevegés.

Végül is intézhetünk ügyeket chaten?
 

Nem, a chates ügyfélkapcsolat a tájékoztatást, a rövid szöveges üzenetváltást szolgálja. Chaten érdeklődhetünk a Kormányablakokban intézhető ügyek menetéről, azokról az ügyintézési folyamatokról, amelyekről a Kormányablakokban is csak tájékoztatást tudnak adni, illetve tájékoztatást kérhetünk a közigazgatási szervek, hivatalok elérhetőségéről is.

Hogy működik a chat?
 

A chat ablak megnyitásához és megfelelő működéséhez internetes böngészők szükségesek. A kért adatok (vezetéknév, keresztnév, e-mail cím) megadása után az online felületre juthatunk, ahol beírhatjuk a kérdéseinket és várhatjuk az ügyintéző válaszát. Előfordulhat, hogy az operátor bejelentkezésére várni kell, ez alatt az idő alatt „Kérem várjon...” felirat olvasható a válasz ablakában és a kérdésünk sem kerül elküldésre. Azonban – ha már lenyomtuk a „Küldés” gombot – az ügyintéző bejelentésekor automatikusan elküldésre kerül az üzenetünk és bízvást hamarosan várhatjuk a választ is.

A kérdés-felelet mező fölött több ikont is láthatunk, amelyek abban segítenek, hogy kézben tartsuk a kommunikációnkat. A beszélgetés közben az első gombra kattintva utólag is megadhatjuk azt az e-mail címünket amelyre a chat szövegét szeretnénk megkapni.. A második gomb abban nyújt segítséget, hogy a beszélgetésünket kinyomtathassuk. A harmadik gomb némítja beszélgetést. A negyedik gomb megnyomásával távozhatunk a beszélgetésre szolgáló felületről.

0
Tovább

Lehet-e hivatali ügyeket telefonon intézni a Kormányablakokban?

Mi a Kormányablakok feladata?
 

A Kormányablakok hálózatának kiépítését 2011-ben azzal a céllal kezdte el hazánk Kormánya, hogy többféle hivatali ügyet egy helyen intézhessünk el, méghozzá olyan nyitva tartási időben, amely mindenki számára alkalmas a hivatalban való megjelenésre. A Kormányablakok néhol akár 12 órában is fogadják az ügyfeleket, és a nyitva tartás idejét úgy alakították ki, hogy munkaidő után is el tudjuk intézni az ügyeinket.

A Kormányablakokhoz már 509 féle ügykörben fordulhatunk, ezek egy részében azonnali választ kapunk, más ügyekben kérelem formájában elindíthatjuk a hatósági ügyintézést, de vannak olyan ügyek is, amiben tájékoztatni tudnak csak a kormányablak ügyintézők. A cél az, hogy a Kormányablakok felkeresésével elkerülhessük azt a kellemetlenséget, hogy több hivatalt érintő hivatalos ügyeinkben más és más helyeken kelljen a sorunkra várnunk.

Hogy léphetünk kapcsolatba a Kormányablakokkal?
 

A nyitvatartási időben már az ország több mint 200 pontján várnak bennünket a kormányablak ügyintézők. Ha nem szeretnénk hosszasan sorban állni, foglalhatunk magunknak időpontot is. Időpontfoglalásra javasoljuk a Kormányablakok Internetes Időpontfoglaló Rendszerét (KIR), ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy online időpontfoglalásra csak Ügyfélkapus azonosítással van lehetőség.

Ha ezzel még nem rendelkezünk, vagy nem jutnak eszünkbe a belépéshez szükséges adataink, megtehetjük, hogy a kormányablakok telefonos ügyfélszolgálati feladatait ellátó, a 1818-as telefonszámon az év minden napján 0-24 órában elérhető Kormányzati Ügyfélvonalon foglaljuk le a megfelelő időpontot az ügyintézéshez.

Bizonyos ügyekben a Kormányablakok csak tájékoztatást nyújthatnak
 

Az alábbi és még számos további (összesen 54) ügykörben a Kormányablak kizárólag tájékoztatást nyújthat, de ugyanezt az információt a már említett 1818-as telefonszámon keresztül is beszerezhetjük:

1.     Házassági szándék bejelentése és házasságkötés

2.     Bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése és az erre vonatkozó szándék bejelentése

3.     Nem magyar állampolgár bejegyzett élettársi kapcsolatának létesítéséhez, házasságkötéséhez bemutatott külföldi okiratok elfogadhatóságának elbírálása iránti kérelem

4.     Tervezett építési tevékenység engedélyezésére, tudomásulvételére, a választott eljárástípus lefolytatására hatáskörrel rendelkező illetékes építésügyi, építésfelügyeleti hatóság megnevezéséről és elérhetőségéről való tájékoztatás

5.     Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban az együtt benyújtható hatósági engedély iránti kérelmekről való tájékoztatás

6.     Építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokban a kérelmezendő eljárástípus illetékének mértékéről szóló tájékoztatás

7.     Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban az egyes szakhatósági eljárások illetékének, igazgatási szolgáltatási díjának mértékéről való tájékoztatás

8.     Nem EGT-állam által kiállított vezetői engedély honosítása iránti kérelem

9.     Különleges rendszámtábla kiadása iránti kérelem (forgalmi engedély, törzskönyv, indítási napló kiadása a rendszám típusától függően –OT, SP, V, DT, CK, CD)

10. Személyes úton igényelt hatósági erkölcsi bizonyítvány kiállításával kapcsolatos eljárás

11. Születés bejelentése és anyakönyvezése

12. Haláleset bejelentése és anyakönyvezése

13. Házassági névviselési forma módosítására irányuló kérelem

14. Egyénileg kiválasztott és egyedileg legyártott rendszámtábla kiválasztásának, legyártásának engedélyezésére irányuló kérelem

15. Magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem azonnali eljárásban

16. Második magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem azonnali eljárásban

17. Az elveszett, eltulajdonított, megsemmisült magánútlevél, második magánútlevél, szolgálati útlevél, hajós szolgálati útlevél pótlása iránt elektronikus úton benyújtott kérelemre induló eljárás

18. A második magánútlevél kiállítása iránt elektronikus úton benyújtott kérelemre induló eljárás.

Egyes ügykörök esetében telefonon érdeklődhetünk a folyamatban levő okmányigényeink aktuális állását illetően, például, hogy megérkezett-e az adott Kormányablakba az új útlevelünk.

Mit intézhetünk még telefonon keresztül?
 

Joggal merül fel a kérdés, hogy vajon intézhetünk-e ügyeket telefonon is? A telefonos ügyintézés a közigazgatásban még gyerekcipőben jár, de a következő években jelentős előrelépésre számíthatunk ezen a téren is. Az első lépés minden ügyintézésben az azonosítással kezdődik. 2016-tól érdemes lesz a kormányablakokban regisztrálni a részleges kódú telefonos azonosítás szolgáltatásra, mely segítségével már telefonon keresztül is azonosítani tudjuk magunkat.

Mire jó ez? A 1818-as telefonszám 4-es menüjében telefonos azonosítás után elérhető első ügyintézési szolgáltatás a telefonos rendelkezés lesz, amely segítségével meghatalmazást adhatunk családtagunknak, barátunknak, ismerősünknek, hogy helyettünk hivatalos ügyben eljárjon például a Kormányablakokban. De már elindult a fejlesztés a hatósági erkölcsi bizonyítvány telefonon keresztül történő kérelmének benyújtására is.

Reményeink szerint pár éven belül már számos kormányablak ügykörben hívhatjuk majd a telefonos ügyfélszolgálatot ügyintézés céljából.

0
Tovább

Elveszett a rendszámtáblám, mi a teendő?

Este leparkolunk a házunk előtt, kiszállunk, és jó esetben még akkor, rossz esetben csak másnap reggel vesszük észre, hogy az egyik rendszámtáblánknak csak a hűlt helye található.  Vagy egészen egyszerűen sikerül úgy találkoznunk egy vonóhorgos autóval, hogy a rendszámtáblából sok olvasható nem marad.  Vajon mi ilyenkor a teendő? Kit kell értesíteni? Hol lehet új rendszámtáblát rendelni? Lehet-e közlekedni csak egy rendszámtáblával? És mi van akkor, ha ellopják egyszerre mindkét rendszámtáblánkat?  A fenti kérdésekre igyekszünk alább válaszokat adni.

Ha csak az egyik rendszámtáblánk veszett el, vagy ment tönkre, akkor az első utunk vezessen egyenesen a kormányablakhoz vagy okmányirodához. Csak azok a kormányablakok alkalmasak a teljes ügyintézésre, amelyekben okmányiroda is működik. Erről előzetesen telefonon érdeklődjünk.

Az ügyintézés és az új rendszámtábla legyártásának díja 12 300 Ft.

Az ügyintézéshez szükségünk lesz a következőkre: azonosító okmányaink (személyes, és a gépjárműé), az ügyleti díj befizetéséről szóló igazolás, valamint annak a nyomtatványnak a kitöltése, amelyben rögzítik, hogy elveszett, avagy megrongálódott a rendszámtáblánk, illetve rögzítik az adatainkat az utángyártáshoz.

Fontos tudnunk, hogyha a hátsó rendszámtábla rongálódott vagy veszett el, akkor némileg több lesz a feladatunk, mert az új rendszámtábla átvétele után a műszaki érvényesítő címkét, és a környezetvédelmi matricát is pótolnunk kell.

Az új rendszámtábla elkészültéig, amely kb. 3 hét, az autóval közlekedhetünk egy rendszámtáblával is, de mindig hordjuk magunkkal a kormányablaknál kapott igazolást, hogy bizonyítani tudjuk, hogy folyamatban van a rendszámtábla utángyártása. Egy rendszámtáblával maximum egy hónapig közlekedhetünk!

Amennyiben rongálódás miatt volt szükség új rendszámtáblára, a régit minden esetben be kell vonni, azaz le kell adnunk, mielőtt az újat átvesszük. Tehát, ha azt jelöltük meg oknak az utángyártás kérésénél, hogy a rendszámtábla megrongálódott, olvashatatlan, akkor addig az autón maradhat, míg elkészül az új, de csak akkor kapjuk a kezünkbe majd az újat, ha a régit átadjuk!

Ha az első és a hátsó rendszámtábla egyszerre tűnik el az autóról, az szinte egészen biztos, hogy lopás miatt történik. Ebben az esetben irány a rendőrség, ahol bejelentést kell tennünk, jegyzőkönyvet kell felvetetnünk, és ezzel kell felkeresnünk a kormányablakot, vagy okmányirodát.  Ilyenkor teljesen új rendszámot kap az autónk. Nem adható ki új rendszám azokra a járművekre, amelyeknek már másodszor lopják el, vagy tűnik el a rendszámtáblája.

0
Tovább

Mit tegyek, ha minden iratom elvész?

Bár számtalan fórumon figyelmeztetnek rá a hatóságok, bankok és egyéb szervek, hogy ne tartsuk egy helyen az iratainkat, a többség ma is mindent a zsebében vagy a tárcájában, vagy a táskája egyik rekeszében hord. Így ha kirabolnak, vagy elveszítjük a táskánkat, tárcánkat, vele együtt az összes iratunk is eltűnik. Szerencsére ma már könnyen pótolhatjuk őket, hiszen csak egy helyen kell sorban állni, a hozzánk legközelebb eső kormányablaknál.

Évekkel ezelőtt, ha figyelmetlenségünk vagy egy zsebtolvaj áldozataivá váltunk, akkor a leginkább fájó pont irataink elvesztése volt. Hosszas utánajárással, többszöri sorban állással tudtuk csak őket pótolni. Emiatt minden hivatalos szerv, hatóság, bank elmondta százszor: soha ne tartsuk az iratainkat egy helyen! Szokásaink ugyan azóta se nagyon változtak, egy dolog azonban igen: ma már sokkal egyszerűbben tudjuk pótolni a hiányzó iratokat.

Mit tegyünk, ha minden elveszett?

Először is higgadjunk le… Valóban nagy baj történt, de nem katasztrófa. Az iratokat ma már sokkal könnyebben és gyorsabban lehet pótolni, mint régen. De ehhez először alaposan gondoljuk végig, mi hiányzik.

Védjük meg a bankszámlánkat!

Ha a bankkártyánk, hitelkártyánk is a listán szerepel – különösen, ha a PIN kódot felírtuk egy lapra és azt a kártya mellett tároltuk, ami nagyon nem ajánlott – azonnal tiltsuk le a bankunknál! Ennek módjáról könnyen tájékozódhatunk a bank honlapján, vagy ügyfélszolgálati telefonszámán.

Tudjon róla a rendőrség is

A következő teendő, hogy a rendőrségen bejelentést tegyünk az iratok eltűnéséről. A törvény maximum három napnyi határidőt ad, de minél előbb megtesszük, annál jobb. Ez nemcsak lopás esetén követelmény, hanem minden esetben, ugyanis az iratokat ezután bárki illetéktelen személy felhasználhatja, akár bűncselekmény elkövetésénél is.

Pótoljuk az iratokat

Ha a bejelentés megtörtént, kérjünk időpontot a hozzánk legközelebb lévő kormányablaknál, ahol egyszerre elindíthatjuk minden hiányzó hivatalos iratunk pótlását. Ehhez szükség lesz a születési anyakönyvi kivonatunkra vagy más, meglévő, személyazonosságot igazoló dokumentumra, például az útlevélre.

Ha esetleg az anyakönyvi kivonatunk sincs meg, akkor azt is lehet igényelni a kormányablakban, az illeték ez esetben 2000 forint.

 Online is elindítható

Az okmányok pótlását már elektronikusan is meg lehet kezdeni, ha van ügyfélkapus regisztrációnk.

Nem feltétlenül kerül pénzbe

Ha bűncselekmény, például rablás miatt tűntek el irataink, akkor azt ingyenesen pótolják.

Nincs hosszabbítás

Az elkészült okmány változatlan adattartalommal kerül kiállításra, vagyis pont ugyanakkor fog lejárni, amikor az előző, elveszett vagy ellopott dokumentum járt volna le.

0
Tovább

Kormányablak: az elérhető ügyintézés

A Galaxis útikalauz stopposoknak című szatirikus és kultikus regényben egyszer csak megjelennek a Földön az emberiség számára addig ismeretlen, földönkívüli vogonok, hogy két perc alatt eldózerolják a bolygónkat, mert a helyén egy hiperűr-bekötőutat akarnak építeni. Amikor a döbbent emberek szóvá teszik, hogy talán ezt előbb velük is meg kellett volna beszélni, a vogonok értetlenül válaszolják, hogy a tervek ötven földi éve ki voltak akasztva a központi galaktikus tervezőirodában az Alfa Centaurin. És ennek ellenére egyetlen észrevétel sem érkezett - márpedig a hallgatás beleegyezés

Ha ezek után még ki kell mondanunk a szájbarágós tanulságot: a legprofibb ügyintézési lehetőség se ér semmit, ha egyrészt nem is tudunk róla, hogy létezik, másrészt fényéveket kell utaznunk annak érdekében, hogy igénybe vegyük.

Ahogy korábbi posztunkban már megírtuk, a kormányablakok lényege az egyablakos szolgáltatás, melynek óriási előnye, hogy számtalan ügytípusra kínálnak megoldást egyetlen helyen. Ez már önmagában is jelentős fejlődés a bürokrácia világában. De lássuk be, nem lennénk vele kisegítve, ha csak egyetlen ilyen intézmény működne, kizárólag Budapest belvárosában és munkaidőben. Ez a szolgáltatás akkor válik igazán értékessé, ha igazi országos hálózat jön létre belőle, vagyis a közelünkben, elérhető helyen is igénybe vehetjük.

Szerencsére ezzel teljes mértékben tisztában vannak a projekt felelősei, és egyre több kormányablak nyílik országszerte. Míg az induláskor, 2011-ben csak 29 helyen, főleg a fővárosban és a megyeszékhelyeken voltak ilyen pontok, addig ma már szinte minden nagyobb városban, sőt akár bevásárlóközpontokban is intézhetjük ügyeinket. Lényegesen kevesebb a sorban állás, akár munkaidő után is mehetünk, hiszen van olyan kormányablak, ami hétköznapokon reggel 8 és este 20 óra között van nyitva.

Itt speciálisan képzett ügyintézők fogadják az ügyfeleket. Nem kell külön elmennünk a földhivatalba, a nyugdíjintézetbe, a munkaügyi kirendeltségbe, hanem mindent egy helyen indítványozhatunk. Ezzel időt, energiát spórolhatunk. 

Az okmányirodák helyén sorra nyílnak kormányablakok, és egyes plázákban (pl. Campona, Csepel Plaza), valamint bizonyos TESCO áruházakban (pl. Váci út, Új Buda Center, vagy Pesterzsébet), illetve CBA-ban (pl az Újszegedi CBA Nova-ban) is lehet már ügyintézni. Az állam további kormányablakok nyitását tervezi postákon, forgalmas vasútállomásokon.

A kormanyablak.hu honlapon térképen és megyénként lebontva is megnézhetjük, hol van a hozzánk legközelebb eső, vagy legkönnyebben megközelíthető kormányablak.

Így talán azt is megakadályozhatjuk, hogy a vogonok egy szép csütörtöki napon váratlanul ledózerolják a Földet…

0
Tovább

Kormányablak

blogavatar

Célunk, hogy ügyet intézni ne időveszteség és bosszúság legyen, hanem olyan folyamat, amely rövid idő alatt, hatékonyan oldja meg a gondjainkat.

Utolsó kommentek