Bár számtalan fórumon figyelmeztetnek rá a hatóságok, bankok és egyéb szervek, hogy ne tartsuk egy helyen az iratainkat, a többség ma is mindent a zsebében vagy a tárcájában, vagy a táskája egyik rekeszében hord. Így ha kirabolnak, vagy elveszítjük a táskánkat, tárcánkat, vele együtt az összes iratunk is eltűnik. Szerencsére ma már könnyen pótolhatjuk őket, hiszen csak egy helyen kell sorban állni, a hozzánk legközelebb eső kormányablaknál.

Évekkel ezelőtt, ha figyelmetlenségünk vagy egy zsebtolvaj áldozataivá váltunk, akkor a leginkább fájó pont irataink elvesztése volt. Hosszas utánajárással, többszöri sorban állással tudtuk csak őket pótolni. Emiatt minden hivatalos szerv, hatóság, bank elmondta százszor: soha ne tartsuk az iratainkat egy helyen! Szokásaink ugyan azóta se nagyon változtak, egy dolog azonban igen: ma már sokkal egyszerűbben tudjuk pótolni a hiányzó iratokat.

Mit tegyünk, ha minden elveszett?

Először is higgadjunk le… Valóban nagy baj történt, de nem katasztrófa. Az iratokat ma már sokkal könnyebben és gyorsabban lehet pótolni, mint régen. De ehhez először alaposan gondoljuk végig, mi hiányzik.

Védjük meg a bankszámlánkat!

Ha a bankkártyánk, hitelkártyánk is a listán szerepel – különösen, ha a PIN kódot felírtuk egy lapra és azt a kártya mellett tároltuk, ami nagyon nem ajánlott – azonnal tiltsuk le a bankunknál! Ennek módjáról könnyen tájékozódhatunk a bank honlapján, vagy ügyfélszolgálati telefonszámán.

Tudjon róla a rendőrség is

A következő teendő, hogy a rendőrségen bejelentést tegyünk az iratok eltűnéséről. A törvény maximum három napnyi határidőt ad, de minél előbb megtesszük, annál jobb. Ez nemcsak lopás esetén követelmény, hanem minden esetben, ugyanis az iratokat ezután bárki illetéktelen személy felhasználhatja, akár bűncselekmény elkövetésénél is.

Pótoljuk az iratokat

Ha a bejelentés megtörtént, kérjünk időpontot a hozzánk legközelebb lévő kormányablaknál, ahol egyszerre elindíthatjuk minden hiányzó hivatalos iratunk pótlását. Ehhez szükség lesz a születési anyakönyvi kivonatunkra vagy más, meglévő, személyazonosságot igazoló dokumentumra, például az útlevélre.

Ha esetleg az anyakönyvi kivonatunk sincs meg, akkor azt is lehet igényelni a kormányablakban, az illeték ez esetben 2000 forint.

 Online is elindítható

Az okmányok pótlását már elektronikusan is meg lehet kezdeni, ha van ügyfélkapus regisztrációnk.

Nem feltétlenül kerül pénzbe

Ha bűncselekmény, például rablás miatt tűntek el irataink, akkor azt ingyenesen pótolják.

Nincs hosszabbítás

Az elkészült okmány változatlan adattartalommal kerül kiállításra, vagyis pont ugyanakkor fog lejárni, amikor az előző, elveszett vagy ellopott dokumentum járt volna le.