Mi a Kormányablakok feladata?
 

A Kormányablakok hálózatának kiépítését 2011-ben azzal a céllal kezdte el hazánk Kormánya, hogy többféle hivatali ügyet egy helyen intézhessünk el, méghozzá olyan nyitva tartási időben, amely mindenki számára alkalmas a hivatalban való megjelenésre. A Kormányablakok néhol akár 12 órában is fogadják az ügyfeleket, és a nyitva tartás idejét úgy alakították ki, hogy munkaidő után is el tudjuk intézni az ügyeinket.

A Kormányablakokhoz már 509 féle ügykörben fordulhatunk, ezek egy részében azonnali választ kapunk, más ügyekben kérelem formájában elindíthatjuk a hatósági ügyintézést, de vannak olyan ügyek is, amiben tájékoztatni tudnak csak a kormányablak ügyintézők. A cél az, hogy a Kormányablakok felkeresésével elkerülhessük azt a kellemetlenséget, hogy több hivatalt érintő hivatalos ügyeinkben más és más helyeken kelljen a sorunkra várnunk.

Hogy léphetünk kapcsolatba a Kormányablakokkal?
 

A nyitvatartási időben már az ország több mint 200 pontján várnak bennünket a kormányablak ügyintézők. Ha nem szeretnénk hosszasan sorban állni, foglalhatunk magunknak időpontot is. Időpontfoglalásra javasoljuk a Kormányablakok Internetes Időpontfoglaló Rendszerét (KIR), ugyanakkor fontos megemlíteni, hogy online időpontfoglalásra csak Ügyfélkapus azonosítással van lehetőség.

Ha ezzel még nem rendelkezünk, vagy nem jutnak eszünkbe a belépéshez szükséges adataink, megtehetjük, hogy a kormányablakok telefonos ügyfélszolgálati feladatait ellátó, a 1818-as telefonszámon az év minden napján 0-24 órában elérhető Kormányzati Ügyfélvonalon foglaljuk le a megfelelő időpontot az ügyintézéshez.

Bizonyos ügyekben a Kormányablakok csak tájékoztatást nyújthatnak
 

Az alábbi és még számos további (összesen 54) ügykörben a Kormányablak kizárólag tájékoztatást nyújthat, de ugyanezt az információt a már említett 1818-as telefonszámon keresztül is beszerezhetjük:

1.     Házassági szándék bejelentése és házasságkötés

2.     Bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése és az erre vonatkozó szándék bejelentése

3.     Nem magyar állampolgár bejegyzett élettársi kapcsolatának létesítéséhez, házasságkötéséhez bemutatott külföldi okiratok elfogadhatóságának elbírálása iránti kérelem

4.     Tervezett építési tevékenység engedélyezésére, tudomásulvételére, a választott eljárástípus lefolytatására hatáskörrel rendelkező illetékes építésügyi, építésfelügyeleti hatóság megnevezéséről és elérhetőségéről való tájékoztatás

5.     Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban az együtt benyújtható hatósági engedély iránti kérelmekről való tájékoztatás

6.     Építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokban a kérelmezendő eljárástípus illetékének mértékéről szóló tájékoztatás

7.     Építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban az egyes szakhatósági eljárások illetékének, igazgatási szolgáltatási díjának mértékéről való tájékoztatás

8.     Nem EGT-állam által kiállított vezetői engedély honosítása iránti kérelem

9.     Különleges rendszámtábla kiadása iránti kérelem (forgalmi engedély, törzskönyv, indítási napló kiadása a rendszám típusától függően –OT, SP, V, DT, CK, CD)

10. Személyes úton igényelt hatósági erkölcsi bizonyítvány kiállításával kapcsolatos eljárás

11. Születés bejelentése és anyakönyvezése

12. Haláleset bejelentése és anyakönyvezése

13. Házassági névviselési forma módosítására irányuló kérelem

14. Egyénileg kiválasztott és egyedileg legyártott rendszámtábla kiválasztásának, legyártásának engedélyezésére irányuló kérelem

15. Magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem azonnali eljárásban

16. Második magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem azonnali eljárásban

17. Az elveszett, eltulajdonított, megsemmisült magánútlevél, második magánútlevél, szolgálati útlevél, hajós szolgálati útlevél pótlása iránt elektronikus úton benyújtott kérelemre induló eljárás

18. A második magánútlevél kiállítása iránt elektronikus úton benyújtott kérelemre induló eljárás.

Egyes ügykörök esetében telefonon érdeklődhetünk a folyamatban levő okmányigényeink aktuális állását illetően, például, hogy megérkezett-e az adott Kormányablakba az új útlevelünk.

Mit intézhetünk még telefonon keresztül?
 

Joggal merül fel a kérdés, hogy vajon intézhetünk-e ügyeket telefonon is? A telefonos ügyintézés a közigazgatásban még gyerekcipőben jár, de a következő években jelentős előrelépésre számíthatunk ezen a téren is. Az első lépés minden ügyintézésben az azonosítással kezdődik. 2016-tól érdemes lesz a kormányablakokban regisztrálni a részleges kódú telefonos azonosítás szolgáltatásra, mely segítségével már telefonon keresztül is azonosítani tudjuk magunkat.

Mire jó ez? A 1818-as telefonszám 4-es menüjében telefonos azonosítás után elérhető első ügyintézési szolgáltatás a telefonos rendelkezés lesz, amely segítségével meghatalmazást adhatunk családtagunknak, barátunknak, ismerősünknek, hogy helyettünk hivatalos ügyben eljárjon például a Kormányablakokban. De már elindult a fejlesztés a hatósági erkölcsi bizonyítvány telefonon keresztül történő kérelmének benyújtására is.

Reményeink szerint pár éven belül már számos kormányablak ügykörben hívhatjuk majd a telefonos ügyfélszolgálatot ügyintézés céljából.