Ha véletlenszerűen, az utcán megkérdeznénk róla embereket, hogy mi a kedvenc időtöltésük, jó eséllyel nem találnánk köztük olyat, aki megemlítené a hivatali ügyintézést. Persze, hiszen idegőrlő, ha a folyamat bürokratikus, lassú, macerás, sokat kell miatta utazni, sorban állni, rengeteg papírt kell kitölteni, ráadásul egy ügy miatt több helyre is el kell zarándokolni.
Nos, azt a célt talán túlzás lenne kitűzni, hogy az ügyintézést az emberek kedvenc időtöltésévé tegyük, de azzal már biztos mindenki teljesen elégedett lenne, ha egyszerűvé, könnyűvé, gyorssá és hatékonnyá válna.
Szerencsére ez nem csak az állampolgároknak az érdeke: az államnak is jó, ha a közigazgatás összefogottabb, hatékonyabb és olcsóbb. A kormány úgy döntött, hogy fejleszteni fogja ezt a területet, helyreállítva a hosszú évek folyamán elvesztett bizalmat. A cél az volt, hogy az állam közelebb kerüljön a polgárokhoz, és az ügyfeleket a lehető legmagasabb színvonalon szolgálják ki. Ezért jöttek létre a kormányablakok, amelyek hosszú nyitvatartással, egyre több helyen, speciálisan képzett ügyintézőkkel várják az ügyfeleket.
Az utóbbi másfél évtizedben számos kormány ígért egyablakos ügyintézést, végül második Orbán-kormány alatt, a Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési program keretein belül elkezdett kiépülni. Az első kormányablakokat 2011-ben adták át, de akkor még csupán 29 helyen működött és csak 61 ügykörben lehetett intézkedni. Ilyen volt például az Ügyfélkapu regisztráció, a nyugdíjfolyósítással kapcsolatos, vagy a korábban a Magyar Államkincstárhoz tartozó ügyek intézése. A kormány 2013 végére 300 kormányablak átadását tervezte, és az ügykörök, valamint szakképzett ügyintézők számának bővítését. Ma már több, mint kétezer ügykör tartozik a kormányablakokhoz.
Az egyablakos ügyintézés legfőbb célja, hogy az állampolgárok minél egyszerűbben, gyorsabban, hatékonyabban intézhessék ügyeiket. Ne nekik kelljen több helyre menniük, hanem csak aktáiknak.
Nem szükséges külön sorban állni a földhivatalnál, a munkaügyi kirendeltségben, okmányirodánál, hanem egy helyen megoldhatunk mindent. Sok helyen előre lehet időpontot foglalni, így sorban állni sem kell. A nyújtott, hétköznapokon 8 és 20 óra közötti nyitvatartás miatt nem muszáj szabadnapot kivenni az ügyintézéshez. Ráadásul sok minden akár telefonon vagy interneten is elintézhető.
Az ügyfél beadványait a hivatal bonyolítja le az illetékes hatóságoknál, részletesen tájékoztatva a kérelmezőt az ügymenetről, vagy a hiánypótlásról. Az elbírálási idő pedig 30 napról 21 napra csökkent. Az ügyek egy részéről csak informálódhatunk, más ügyekben beadhatjuk kérvényeinket és valamit helyben elintézhetünk.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen speciális közép- és felsőfokú képzés indult ügyintézőknek. A többezres ügykör miatt szükség is van a minél szélesebb körű ismeretekre és a magas fokú szakmai képzettségre. Továbbá jó problémamegoldó képességgel kell rendelkezni, emellett segítőkésznek, tisztességesnek, udvariasnak maradni. A képzés keretében informatikai kurzus is van, hiszen a kormányablakokban egy külön erre a célra kifejlesztett programmal kell dolgozni. Ez a szoftver kommunikál a különböző ügyfélszolgálati rendszerek informatikai programjaival.
Milyen ügyeket intézhetünk a kormányablakoknál?
- Anyakönyvi és állampolgársági ügyek; szomszédos államokban élő magyar diákok és pedagógusok kedvezményei
- Egyéni vállalkozókkal kapcsolatos feladatok
- Élelmezés és táplálkozás-egészségügy
- Gépjárművekkel kapcsolatos feladatok
- Gyógyszerészeti igazgatás
- Idegenrendészeti igazgatás
- Kereskedelmi tevékenységek, vásárok, piacok, szálláshelyek, rendezvények; Állatvásár, állatkiállítás, állatmenhely és panzió
- Lakcímváltozás, lakcímigazolvány, népesség-nyilvántartás, erkölcsi bizonyítvány
- Panasz, közérdekű bejelentés, fogyasztóvédelmi panasz
- Polgári védelmi kötelezettség és Katasztrófavédelem
- Speciális termékek (Robbanóanyagok, pirotechnikai eszközök, biztonsági papírok) szállítása, kivitele és behozatala
- Személyazonosító igazolványokkal, útlevéllel, NEK adatlappal kapcsolatos feladatok
- Szociális és családi ügyek: Pénzbeli ellátások és méltányossági kérelmek; egyéb gyermekvédelem, gyámügy, fogyatékosügy, nyugdíjügy, hagyaték
- Szolgáltatási tevékenységekkel kapcsolatos ügyek (Utazásszervező- és közvetítő, hatósági közvetítő, temetkezési szolgáltatás, kártevőirtás, építőipari kivitelező)
- TAJ kártya és EU kártya
- Természet és épített környezet: építésügy, ingatlannyilvántartás, adó- és értékbizonyítvány, lakásbérlet és lakástakarék; környezetegészségügy; örökségvédelem
- Ügyfélkapu, cégbejegyzés, változásbejegyzés
- Veszélyes anyagokkal kapcsolatos ügyek
- Vezetői engedéllyel és parkolási igazolvánnyal kapcsolatos feladatok
Az egyablakos ügyintézés (one stop shop) számos európai államban bevezetésre került az elmúlt években. De külföldön nem lehet ennyiféle ügyet egy helyen intézni, általában külön ablaknál vannak a munkaügyi és a szociális ellátások. Míg nálunk szinte minden szakigazgatási szervtől kerültek át feladatok a kormányablakokhoz, addig külföldön csak 2-3 hasonló profilú, hasonló ügykörrel rendelkező szervezet hozott létre közös egyablakos ügyfélszolgálatot. Talán az egyetlen közös a hazai és a külföldi példák között, hogy ott is próbálják az ügyfelek számára minél könnyebben megközelíthetővé tenni.
Magyarországon a kormányablakok száma és ügykörei tovább bővülnek majd a következő években, így egyszerűsítve az ügyfelek dolgát.
Utolsó kommentek